Rubriky
Pravidlové okénko

Změny v pravidlech 4. sezóny

Rozhodl jsem se sepsat článek, který přehledně uvádí změny v základních pravidlech hry Warhammer Underworlds, které nám přinesla čtvrtá sezóna Direchasm.

Maximálně 6 surge karet

Začnu změnou, kterou nebude zapotřebí tolik popisovat, protože už v minulé sezóně se objevila v turnajovém formátu Championship a nyní byla přesunuta do hlavních pravidel. Tou změnou je, že v balíčku karet cílů může být maximálně 6 surge karet, které se skórují již během akční fáze.

Podpora v boji

Mění se fungování podpory v boji, kdy jak útočník, tak obránce při počítání bojovníků, kteří je podporují, výsledek nesrovnávají se soupeřem. Nyní je pravidlo jednodušší — pokud máte jednoho podporujícího bojovníka, pak navíc jako úspěch platí půloko, pokud máte dva nebo více, pak jako úspěch platí i celooko.

On to není velký rozdíl oproti dřívějšku, ve většině bojů to bude víceméně stejné. Ale bude to rozdíl např. v případě, kdy útočník bude mít 3 podporující a obránce 2 — zatímco dříve by obránce mohl využít jen půloko podpory, tak nově bude mít i on úspěch při celooku.

2 glory za zabití velkých potvor

Nově také platí, že když zabijete model s charakteristikou 6 životů nebo více, tak za to získáte 1 bod slávy navíc, tedy celkově 2. Samozřejmě člověka jako první napadne, že to pomůže v boji proti Mollogovi nebo Hrothgornovi.

Ale ono to navíc platí i pro případy, kdy bojovníků zvednete počet životů pomocí karet jako Great Fortitude. Takže například bojovníci z warbandy Morgok’s Krushas, pokud dostanou +1 život, nebo i řada modelů, které mají v základu 4 životy a vy je zvýšíte o dva, najednou budou pro soupeře cennější kořistí.

Cílové žetony již nelze přemístit do smrtelných hexů

Dosavad platilo to, že objective tokeny nebylo možné na začátku hry umístit do smrtelných hexů, ale pravidla nikde nezakazovala, že je tam nelze přemístit později, pokud tokeny posunujete. Někteří hráči toho využívali například u karty Mischievous Spirits, kdy objective tokeny s oblibou přesouvali právě na smrtelné hexy (aby protivník, pokud bude chtít objective token obsadit, musel za toto obětovat jedno zranění).

To se nyní mění a pravidla výslovně uvádějí, že objective tokeny nelze do smrtelných hexů umístit ani později přesunout. Takže při hraní Mischievous Spirits na to pamatujte.

Primacy mechanika

Další novinkou je mechanika Primacy. Té jsem se věnoval v samostatném článku před týdnem, tak pouze odkážu na něj.

Přejmenování wound tokenů

Poslední změna je pouze v terminologii a to tak, že dřívější wound tokeny se nově nazývají wound countery. Žádný herní rozdíl zde není, je to pouze jiný název a to z důvodu sjednocení používaných pojmů — tokeny se pokládají na herní desku, kdežto countery se používají mimo herní desku (na kartách).

Rubriky
Pravidlové okénko

Primacy

Primacy (nadřazenost) je novinkou čtvrté sezóny a dnes se na tuto záležitost podíváme. Nejprve si řekněme ten podstatný fakt, že Primacy pravidla se vůbec nenacházejí v hlavní příručce pravidel pro hru. Pravidla pro Primacy se nacházejí na extra kartě, která je součástí karet v základní sadě.

Tím to ovšem nekončí, totiž Primacy je pravidlo, které se nebude hrávat vždy. Na kartě je totiž uvedeno, že pokud některý z hráčů má v decku kartu zmiňující Primacy counter, pak se budou pravidla pro Primacy hrát; pokud ani jeden z hráčů takovou kartu nemá, pak se Primacy v bitvě vůbec nehraje.

To je podle mě trochu nešťastné, aby se nějaké pravidlo hrálo v závislosti na tom, jestli mám v decku určitou kartu (a to jsem ji třeba ještě ani nelíznul). Ale nedá se nic dělat, takto je to nastavené, takže s tím musíme počítat, přinejmenším pro čtvrtou a pátou sezónu.

Takže pokud je toto splněno a alespoň jeden z hráčů má kartu zmiňující Primacy žeton, pak ve hře hráči používají tento žeton — který je jen jeden a hráč ho získá po skončení aktivace při splnění jedné z následujících podmínek:

  • bojovník vyřadil z akce vůdce protivníkovy warbandy
  • bojovník vyřadil z akce nepřátelského bojovníka, ktrý byl předtím naprosto nezraněný (instant kill)
  • warbanda drží alepsoň 4 objectivy.

Jak je již zmíněno, žeton je jenom jeden — takže pokud podmínku po aktivaci splňujete a žeton již dříve v daném kole získal soupeř, tak mu ho prostě seberete.

Další fail vidím v tom, že pravidla nijak neošetřují situaci, kdy Primacy token po dané aktivaci mají získat oba hráči. To se nám již při hraní dokonce stalo, Dan mi vyřadil Vassilaca, tedy leadera, za což měl nárok na žeton; jenže Vassilac si díky kartě Deadly Embrace ještě před umřením bouchl zpátky a insta-killnul útočníka. Není nijak stanoveno, co mají hráči v takové situaci udělat, nicméně již jsem poslal dotaz na Games Workshop, tak třeba se dočkáme rozhřešení v příštím FAQu.

Na konci kola, v závěrečné fázi, ten kdo má u sebe žeton, získá jeden již utracený bod slávy navíc.

To je vše. Jak říkám, nepovažuji pravidlo Primacy za příliš zdařilé, navíc se bojím, že toto pravidlo bude více svědčit Mollogovi, který snáze splní druhou podmínku z výše zmíněných, než hordovým warbandám — takže toto pravidlo považuji za trochu nevyvážené.

Nejvíce samozřejmě uvidíme, až se bude moci opět hrát a vyzkoušíme to v praxi.

Rubriky
Pravidlové okénko

Prized Vendetta

Dnes se podívejme na kartu Prized Vendetta. Text na ní říká:

Když použijete tuto kartu vylepšení, vyberte jednoho nepřátelského bojovníka. Můžete přehodit všechny kostky v útočných hodech Útočných akcí tohoto bojovníka, které mají jako cíl vybraného nepřátelského bojovníka.

Fajn karta, že? Jenže ona je ve skutečnosti ještě lepší. Totiž Prized Vendetta je opravena v dokumentu Errata a tam říká, že text máte nahradit takto:

Když použijete tuto kartu vylepšení, vyberte jednoho nepřátelského bojovníka. Můžete přehodit libovolné kostky v útočných hodech Útočných akcí tohoto bojovníka, které mají jako cíl vybraného nepřátelského bojovníka.

Takže pokud jste ji dosavad hráli podle textu na kartě samotné, tak jste se ochudili a přehazovali jste kostky všechny, včetně úspěchů. Ve skutečnosti jste mohli přehazovat jen neúspěchy.

Drobnou vadou na kráse zjištění toho, jak se karta má vlastně hrát, je že Prized Vendetta pochází z balíčku Power Unbound a tudíž během prosince odrotuje s celou druhou sezónou… 😁.

Rubriky
Pravidlové okénko

Strength in Unity

Strength in Unity je frakční karta Condemnorů. Pojďme si nejprve přeložit do češtiny podmínku skórování této karty:

Duální: Skórujte v konečné fázi
Pokud: Máte dva nebo více přeživších spřátelených bojovníků
A zároveň: Každý přeživší spřátelený bojovník má jeden nebo více žetonů pohybu, a/nebo každý přeživší spřátelený bojovník má jeden nebo více žetonů napadení a/nebo každý přeživší spřátelený bojovník má jeden nebo více žetonů stráže.

Tuto podmínku by bylo možné interpretovat trochu nesprávně, proto si pojďme říct to, co je v podmínce ke skórování důležité:

Je zapotřebí, aby všichni vaši bojovníci měli alespoň jeden stejný žetony. Nestačí, aby například jeden měl žeton pohybu a druhý žeton stráže. Je zapotřebí, aby všichni měli žeton pohybu, nebo všichni měli žeton napadení, nebo všichni měli žeton stráže.

Pokud mají jeden stejný žeton všichni, to stačí, zbylé žetony už nemusí mít všichni stejně.

Požadavku na jeden stejný žeton odpovídá i český překlad názvu karty — Síla v jednotě. Bojovníci na tom musí být jednotně.

Rubriky
Pravidlové okénko

Bold Conquest

Karta Bold Conquest pochází z Gift Packu a tak na ni narazíme jen u hráčů, kteří si Gift Pack koupili. Je to ovšem velmi silná karta a pokud hrajete za Wild Hunt, Rippa’s Snarlfangs nebo nějakou jinou warbandu, která chce agresivně útočit a má dostatečný pohyb, je tato karta automatickou volbou do balíčku.

Podívejme se ale na situace, jak/kdy ji skórovat. Základní skórování je jednoduché — nacharguji tak, abych svůj pohyb zakončil na objective hexu, poté provedu útok a mám splněno, můžu skórovat.

To ale není jediná možnost jak ji skórovat. Všimněte si, že na kartě druhá podmínka uvádí, že leader drží objectiv — ne že zakončil chargovací pohyb na objectivu.

A upřesňuje to i čerstvý FAQ — pokud leader provede charge a po útoku se pushne na objectiv například kartou Duellist Speed, stále lze Bold Conquest zaskórovat.

To samozřejmě vzbuzuje otázku — jak tomu bude v opačném případě: tedy leader provede charge, pohybem skončí na objectivu, provede útok a potom se posune pomocí Duellist Speed, tedy již na objectivu stát nebude.

Zde máme nejasno, žádný FAQ k této věci neexistuje a perou se zde dvě věci proti sobě:

  • na jedné straně pravidla říkají, že se skórují veškeré Surge karty, jejichž podmínka byla splněna během aktivace a to i v případě, kdy nyní již tato podmínka splněna není
  • jenže na druhé straně karta Bold Conquest se skóruje okamžitě po aktivaci a druhá uvedená podmínka používá formu is holding. V angličtině forma be+ing označuje stav, který platí právě v tomto okamžiku — tedy tato podmínka by měla být splněna v tom okamžiku, kdy je karta skórována. Všimněte si, že narozdíl od druhé podmínky na kartě používá první podmínka minulý čas.

Dle mého názoru by se pro Bold Conquest měla aplikovat varianta druhá a to z důvodů, které jsou uvedeny v příslušném bodě. Leader musí držet objective v okamžiku skórování karty — nestačí, pokud ho držel dříve a nyní už nedrží. Aby měla přednost první varianta, musela by druhá podmínka znít held objective a ne is holding objective (immediately after activation).

Rozhodně by bylo bezva, kdyby tento případ dostal svou oficiální odpověď v budoucím FAQu.

Rubriky
Pravidlové okénko

Rebound

Rebound je populární karta, která může dokonce rozhodnout bitvu. Sice již není tak běžná poté, co byla zařazena na Restricted List, ale pořád na ní na turnajích narazíte.

Nejnovější FAQ upřesňuje dvě věci ohledně Reboundu:

  1. Úspěšný Rebound ukončí bojovou posloupnost. To znamená, že nelze zahrát ani případné reakce „During Attack action“ jako Gorefist nebo jiné.
  2. Přesný okamžik pro zahrání Reboundu je po třetím kroku bojové posloupnosti — tedy poté, co byly hozeny kostky na útok i obranu a je z výsledků zřejmé, že útok uspěl (tedy útok má více úspěchů než obrana, nebo útok má stejně úspěchů jako obrana, ale obránce je trapped).
Rubriky
Pravidlové okénko

Horthgorn a Quarry

V nejnovějším FAQu je ujasněno poměrně diskutované pravidlo, které je uvedeno na Hrothgornově kartě — že každý z protivníků je považován za Quarry (kořist). Mnohdy se diskutovalo, jestli to platí jen pro Horthgorna nebo pro všechny Mantrappery, a také co když je Hrothgorn vyřazen z akce.

Takže k tomu máme oficiální rozhodnutí a to říká:

  • pokud je Hrothgorn na herní ploše, pak každý protivníkův bojovník se považuje, že má klíčové slovo Quarry na kartě bojovníka a to i pro bojovníky, kteří jsou vyřazeni z akce.
    To znamená, že pokud mají jakýkoliv bonus proti Quarry jiní bojovníci, mohou ho taky využít (a to dokonce ve hrách více jak 2 hráčů i bojovníci z dalších warband).
    To také umožňuje skórovat kartu Triumphant Hunt, jelikož klíčové slovo Quarry platí i pro vyřazené bojovníky.
  • pokud Hrothgorn je vyřazený z akce, pak tato jeho schopnost již nemá účinek. Tedy nepřátelští bojovníci přestávají být Quarry, pokud tak nečiní jiné pravidlo.
Rubriky
Pravidlové okénko

Glorious Triumph

Dnes si opět dáme kartu z čerstvého rozšíření (tentokrát Morgwaeth’s Blade-coven) a její ne-úplně jasný vliv na některé ostatní karty.

Karta Glorious Triumph je reakcí a říká, že pokud váš bojovník vyřadí sousedícího nepřítele, pak bude vaše warbanda považována, že drží o jeden objective navíc (a to buď do konce kola, nebo do okamžiku, kdy byl tento bojovník vyřazen z boje).

Karta Glorious Triumph

Jenže zde máme trochu problém, protože text karty říká, že ten objective drží warbanda a nikoliv příslušný bojovník. Selskou logikou by to asi měl být on, ale text nic takového neříká. Text říká, že objective drží celá warbanda.

Vedle toho pak máme již delší dobu platnou kartu Uncontested, která se skóruje, pokud warbanda hráče drží alespoň dva objectivy a žádný nepřátelský bojovník nedrží žádný objective. K delikátní situaci dojde v okamžiku, kdy takovou kartu zahraje protihráč toho, který předtím zahrál Glorious Triumph.

Komunita WU na Vassalu se shodla na tom, že přednost má psaný text, který je třeba brát doslovně — takže pokud by k takové nebo podobné situaci došlo, pak výše uvedený bojovník z reakce Glorious Triumph žádný objectiv nedrží, jelikož karta nic takového neuvádí. Pokud by tedy v takové situaci protivník zahrál Uncontested, může ho pořád úspěšně zaskórovat, pokud žádný hráčův model nestojí na žádném objectivu, i když warbanda jeden objective drží díky kartě Glorious Triumph.

Jedná se zatím o dohodu komunity, vhodné bude, pokud karta Glorious Triumph bude oFAQována.

Rubriky
Pravidlové okénko

Prescient Blow

Dnes si místo běžného pravidlového okénka dáme něco vlastně úplně opačného. Totiž ukážeme si na díru v pravidlech, která vzniká s nově vydanými warbandami v pravidlech; a doporučení, jak tuto díru řešit.

S warbandou Morgok’s Krushas vychází také univerzální upgrade Prescient Blow. Jedná se o útok, který může model provést jako reakci předtím, než na něj někdo zaútočí. Útok sám o sobě je docela slabý a ani nemůže být modifikovaný. Nicméně jeho síla spočívá v tom, že pomocí drive-back jste schopni původnímu útočníkovi v jeho útoku úplně zabránit.

Díra v pravidlech zde vzniká v okamžiku, kdy by oba bojovníci měli Prescient Blow. V ten okamžik zde vzniká smyčka, kdy před reakčním útokem obránce může Prescient Blow využít útočník, jenže ještě před ním obránce, a před ním útočník a tak pořád dokola. Pokud jsou zde nějací ajťáci, pak prostě dojde k nekonečné rekurzi.

Dokud nevyjde oficiální FAQ (nebo možná spíše Errata), je zapotřebí, aby si hráči s takovou situací poradili sami. Řešení, které bylo přijato pro online turnaj Vassal Clash je následující: „Kromě reakcí na útoky s klíčovým slovem Combo nelze před, během a po útoku pomocí Prescient Blow použít žádné reakce kterýmkoliv z hráčů.“ To zabrání během jednoho útoku Prescient Blow zahrát druhý Prescient Blow a tudíž to zabrání i celé nekonečné smyčce.

Toto dočasné hráčské řešení bude platit i na sobotním turnaji v Přerově, kde budu dělat rozhodčího; a doporučuji ho aplikovat i na všech ostatních turnajích u nás — dokud nevyjde oficiální řešení od GW.

P.S.: Osobně se mi teda toto řešení moc nelíbí, protože to ruší třeba i Pit Trap a další reakce. Jako rozumnější bych viděl, že reakci Prescient Blow nelze použít na Útočnou akci, která je součástí reakce. Tím bych zabránil nekonečné smyčce a přitom bych kartu nijak moc neomezil. Ale rozhodl jsem se přijmout „zahraniční“ úpravu, aby se u nás nehrálo jinak než v zahraničí – pokud by někdo jel na soudružkou družbu.

Rubriky
Pravidlové okénko

Inspirace u Skavenů

Dnes se podíváme na nová upřesnění ohledně skavenů a obě se týkají inspirace. Nejprve FAQ obsahuje upřesnění, jak přesně k inspiraci u skavenů dochází.

Každý skaven je inspirován tehdy, když je vybrán (chosen) nějakou ploy kartou. Bojovník je vybrán kartou pouze tehdy, pokud karta obsahuje slovo vybrat (choose), řekne vám, že máte vybrat jednoho nebo více svých bojovníků a vy příslušného skavena vyberete.

Například, pokud hrajete kartu Confusion, tak ta říká, že máte vybrat dva sousedící bojovníky. Pokud je kterýkoliv z nich skaven, stane se inspirovaným. Naproti tomu při zahrání karty Aversion to Death, bojovník, kterého posunete, nebude inspirován, jelikož karta neobsahuje slovo ‚choose‘. Podobně při zahrání karty Lifesurge se žádný člen bandy nestane inspirovaným, jelikož ani tato karta neobsahuje slovo ‚choose‘.

Skaven je inspirován až poté, co je plně vyhodnocen zahraný ploy. Ne během něho, ale hned po jeho skončení.

Tedy při zahrání ploye s okamžitým účinkem, například Sidestep, bude skaven inspirován hned po jeho dokončení (hned poté, co jste skavena posunuli).

Při zahrání ploye, jehož účinek trvá až do nějakého okamžiku, bude skaven inspirován až po úplném vyhodnocení ploye. Například při zahrání Whip Into a Frenzy bude skaven inspirován až po dokončení útočné akce, kterou karta posiluje.

V případě ploye, který poskytuje trvalý efekt, například Rocksnake Toxin, je považováno, že ploy je vyhodnocen okamžitě, tedy i skaven je inspirován okamžitě.

Pokud je ploy zahrán jako reakce během jiné akce, superakce nebo aktivace, například Countercharge, pak se skaven stane inspirovaným až po dokončení celé akce, superakce nebo aktivace.

A nyní dva specifické případy:

  • Při zahrání ploye Momentary Boldness se skaven stane inspirovaným až poté, co dokončí charge, který mu karta umožní.
  • Skaven vybraný (chosen) kartou There Are Always More se stane inspirovaným, ačkoliv v okamžiku vybrání byl vyřazen z akce.